Kora téli pontyozás

írta: Orbán József

November végén sikerült még néhány napot horgászatra szánnom, ezért úgy döntöttem, meglátogatom a hejőkeresztúri Carp&Carp tavat.

Gondolom, nem kell bemutatnom senkinek ezt a ritka szép pontyairól ismert vizet. Én is annak reményében vágtam neki a horgászatnak, hogy sikerül pár szép ponttyal fényképezkednem.

Az egyes faház mellett tettem le a voksom, hiszen ott van talán a legideálisabb hely a pontyoknak a „téli álomra”. Zsolti barátommal késő délután érkeztünk a vízpartra és mire elindultunk helyeket keresni, teljes sötétség lett úrrá a tavon némi köddel vegyítve.

Bójáinkat igyekeztünk úgy elhelyezni, hogy lefedjük az általunk birtokolt vízterületet. A meghorgászni kívánt mélységben olyan nagy eltérések nem voltak. Ezúttal a kisebb 5-6 méteres vizek horgászatát elvetettük, ugyanis az a tapasztalatom, hogy ilyenkor a mélyebb részek szoktak eredményesebbek lenni.

Bár előfordulnak kivételek, én is hallottam már olyanról, hogy decemberben 2-3 méteres vízből fogtak szép pontyokat, de nem ez a jellemző.

Évek óta pontyozom télen és tudom, hogy a vízmélységet jól el kell találni különben kapásunk se lesz. Már 30-40 centinek is jelentősége van. Például előfordulhat, hogy 10,6 méteren nincs kapás, de 5 méterrel arrébb, 11 méteren van. Ilyen apróságok dönthetik el egy téli horgászat kimenetelét. És akkor még a csaliról szót se ejtettem…

8,2 fokos vízzel kezdtünk a horgászatot, kb. ennyivel is kalkuláltam. Kíváncsiságból, de tényleg csak kíváncsiságból, 24 mm-es Mega Spice & Seed Mixből készült, szénhidrátos bojlit is vittem magammal, érdekelt, hogy mit lehet fogni ezzel a csalival ilyen körülmények között. Indulás előtt mondtam társamnak, hogy így, vagy úgy de megetetem velük a „Megát”. :)  A bojlit 1 napig előáztattam és feleztem is, annak érdekében, hogy jobban és gyorsabban dolgozzon. Ezzel értékes napokat spóroltam meg.

A horog alá egy 16 mm-es pop up-pal kikönnyítve kínáltam fel.

Természetesen volt nálunk 50-50 Mixből készült 20 mm-es bojli is. Ez fehérjedúsabb és jobban illeszkedik az évszakhoz.

Két napot horgásztunk a Mega Spice&Seed Mixből készült bojlival, ami 5-6 halat adott. Nagyon érződött, hogy ez már nem a nyári hajtás a pontyok részéről.

A csaliváltás mellett döntöttem és más helyeken, más mélységekben kezdtem el próbálkozni.

Ez további eredményekhez vezetett. Sikerült újabb pontyokat fognunk.

Átlagban 10-15 kilogramm körüli halakat sikerült matracra fektetnünk.

A szomorkás idő ellenére is gyorsan elrepült az idő, hamar leketyegett az 5 nap, ami összesen 16 db ponty megfogására volt elég. Ha tehetjük, decemberben visszatérünk.

Természetesen majd arról a túrámról is beszámolok. Akkor is, ha eredményes lesz és akkor is, ha nem. :)