A tórekord tükörponty

Bréda Denis | július 09.

A hejőkeresztúri Carp & Carp tó bővelkedik a 20 kg feletti pontyokban, de a 25 kg-nál nagyobb egyedek száma is évről évre gyarapszik. A tó megnyitása óta már sejteni lehetett, hogy vannak még feltárásra váró kincsek az olykor 10 métert is meghaladó vízmélységekben. Nekem pont egy ilyen kincset sikerült egy rövid időre a kezemben tartani.

Májusi horgászhatunk idejére egy általunk még nem ismert területet foglaltunk be a tavon. Az egyes ház sok meghorgászható potenciális haltartó helyet tartogatott az odaérkező horgászok számára, amit a motorcsónak pálya eltávolítása csak tovább bővített. Sok, addig még nem horgászott terület vált elérhetővé.

Megérkezésünk után Petivel nem érme feldobásával, hanem megegyezés alapján választottunk oldalt magunknak. Jómagam a jobb oldali öböl részt horgásztam meg, míg Peti a házzal szemben levő területeket. A csónakház és az egyes faház között húzott képzeletbeli vonal volt a határ közöttünk, így mindkettőnknek kijutott a 11-13 m-es mélységekből és a sekélyebb vízterületekből is.

Aki már olvasta valaha bármelyik beszámolómat, annak nem lesz ismeretlen az általunk választott taktika. Peti két előetetést alakított ki és további kettőt a túra kezdetétől meghorgászott. Én három előetetett helyet választottam az öböl részben a törések közelében, míg másik kettőre a túra elejétől pecáztam. Ahogy már a túráról készült videóban is megemlítettem, cserkelve is horgásztam egy szerelékkel a különböző mélységű törések mentén. További részletek a videóban. :)

A bányató jellegéből adódóan ezen majdnem 40 ha területű tó pontyjai még az ívás előtt voltak, így a telefonos konzultációt követően megerősítést kaptunk a már általunk is helytállónak gondolt csaliválasztásáról. A Bait Service bojlik közül idén a Nuttyból Perfect Plum/Black Pepper ízesítést készíttettünk 2-es keménységben és 24 mm-es méretben az adott időszakra.  A legtöbb etetésen ebből a bojliból etettünk az első 48 órában naponta egyszer két marékkal, majd a harmadik nap csak egy-két szem került a horogcsali mellé PVA stringre fűzve. Cserkelni Big Water balanszos golyót használtam, de erről majd később.

Tudjuk, hogy a helykeresés kulcsfontosságú szerepet tölt be a sikerünk érdekében ezért nem akartuk elkapkodni, így több mint két óra alaposabb radarozás és medertapogatás után jelöltük meg az általunk jónak vélt töréseket. Ezt követte a végszerelék elkészítése és behúzás, így a végszerelékek délután négy órakor már a helyükön is voltak.

Az első jelentkező naplemente után húzta el a bal oldali, csónakház irányába elhelyezett szerelékemet. A csali ebben az esetben is Nutty volt, aminek köszönhetően egy hosszú, 13,90 kg-os nyurgát szákolhattam. A szerelék visszahúzása után csend következett egészen másnap délután kettő óráig. Itt térnék vissza a cserkelésre, amit e túra után mindig alkalmazni fogok.

Négy nappal a horgásztúránk előtt még azzal poénkodtam Petinek, hogy mi már nem fogunk tórekordot, mivel épp akkor húzták ki a tó akkor legnagyobb(nak gondolt) halát 27,80 kg-mal, ha jól emlékszem. A túra első napján ismét felmerült a tórekord kifogásának története, ahol elképzeltük magunkat egy olyan szituációban, ami akkor nagyon távolinak tűnt számunkra: milyen lenne, ha egy 30 kg+ potykát szákolnánk, stb... és itt ugorjunk vissza a másnap délutáni részhez és a cserkeléshez.

Pontosan 24 óra eltelte után egy határozott húzós kapást követően Petivel egyből csónakba szálltunk. A szelesebb idő miatt megkértem őt, hogy segítsen és így már robogtunk is a távoli “H” bójám felé, mivel láttam, hogy a halam már ott jár és folyamatosan pergeti le a zsinórt róla. Elhagyva a bóját tapasztaltam, hogy szerencsére nem ment be az akadóba a hal, így mikor fölé értünk már bátran ráemeltem. Ekkor sikerült elsőre olyan magasra hoznom őt a vízoszlopban, hogy már látható volt 3-4 méter mélyen, hogy egy nem mindennapi hal van a horgomon. 17-18 perc táncikálás után tereltük szákba a monstrumot, akit gondosan és nagy odafigyeléssel szállítottunk a parthoz. A mérlegelés eredménye 30 kg volt, aminek láttán az ütő is megállt bennem egy szusszanásnyi időre... Nagyon boldog voltam és egyben nem hittem el, hogy ez velem történik.

Vannak horgászok, akik évekig, évtizedekig sem tudják megugrani a 30 kg-os álomhatárt és nekem ez röpke másfél év után sikerült, Keen Carp családtagként. A csali egy szem balanszírozott Big Water volt 24 mm-es méretben és mellé fűztem még három darab ugyanilyen balaszos golyót. Rengeteg változó játszott közre abban, hogy ezt a halat megfogtam, de legalább tudom, hogy a helyválasztás, a csalim és a végszerelékem működőképessége tudatosan lett kiválasztva és kialakítva de az, hogy ezek hány százalékban járultak hozzá a sikerhez a többi változóval szemben...az maradjon meg rejtélynek.

A tórekord második mérlegelése előtt, ami már Szabó Ernő halőr jelenlétében történt, még elsült a balos botom, amit a csónakház irányába húztam és az eredmény egy “gömbhal” lett egy pikkelyes töves formájában. Egy agresszív kis potyka, mely súlya 12 kg volt és hamar visszanyerte a szabadságát.

Peti halai ezután kezdtek beindulni. Beérett egyik két napja előetetett helye és elsült a jobb oldali botja. Mire a bójához ért, addigra a csónakházig úszott a hala, ahol 15 perc fárasztás után sikerült is megszákolnia. Nutty volt a nyerő ebben az esetben is és a töves súlya meghaladta a 17 kg-t.

Ezen halát egy kisebb 11 kg-os potyka előzte meg amely szintén a Nutty-ra mart rá.

Én a három előetetett helyből kettőre három nap után ráhúztam, aminek az eredménye kettő kisebb ponty lett 9 kg és 11 kg-os méretben. Ezt követően az utolsó 12 óra eseménytelenül telt, leszámítva az esőt, ami az összepakolást is hátráltatta.

Végszóként csak annyit írnék, hogy eddig is imádtam a Carp & Carp tavon pecázni, de ezek után már más kötelékek is ide fűznek, hiszen egy ilyen csodálatos 30 kg ponty kifogása örök életre elkísér.

A túráról készült kisfilmünk az alábbi linken megtekinthető: https://www.youtube.com/watch?v=S-qfc4cxjhY&t=26s