Horgássz taktikusan!

Tolnai Gábor | július 07.

Napjainkban egyre jobban elterjedt az a nézet a nagyhalas pontyhorgászok között, hogy eredményesen nagypontyra csak akkor pályázzunk, ha időmilliomosok vagyunk, és rengeteg időt tölthetünk szeretett vizünk partján. Valóban, nagyobb az esélyünk, ha többet lehetünk vízparton. Sajnos a mai rohanó világban a kevés szabadidővel rendelkező nagyponty megfogására vágyó horgász teszi ki a többséget. Ők is szeretnének tartalmas, eredményes túrákat megélni, és minél nagyobb halakkal fotózkodni. Ők is szeretnének új, még számukra idegen vizeket meghódítani, felfedezni. Nagyon nehéznek tűnő feladat számukra az, hogy egy ilyen rövidnek mondható, 2-3 éjszakás horgászat várt eredménnyel záródjon.

Ehhez szeretnék segítséget nyújtani saját példánkon keresztül. Egy, a lakóhelyemhez viszonylag közeli tóra esett a választás legutóbbi horgászatunk során. A tó létezéséről gyerekkorom óta tudok, sőt horgásztam is rajta kb. 35 évvel ezelőtt, de valahogy mindig elkerülte a figyelmünket, vagy talán a rossz nyelvek hamar lebeszéltek róla. Most elérkezettnek láttam az időt arra, hogy tábort verjek a partján három éjszaka erejéig. A Búzás-völgyi tó a maga 54 ha-val és változatos partszakaszaival igen csábító lehet egy olyan horgásznak, aki szereti, ha a természet által alkotott partszakaszon foglalhat helyet. Természetesen első lépésként keressünk olyan fórumot, vagy ismerőst, ami/aki alapján kapunk egy tájékoztatást a tóról. A helyfoglalás semmi szín alatt ne olyan szempontok alapján történjen, hogy itt majd kényelmes árnyékos, a sátornak is jó helye lesz, és még az autóval is ide állhatok, stb. Ha ezek a tényezők számítanak a döntés során, akkor inkább maradjunk otthon és pihengessünk a kényelmes ágyikónkban.

A mi választásunk erre a nyiladékra esett. Pici, szűk és kellően saras. Sátrat nem, csak két brollyt sikerült felállítanunk. Nagyon fontos! A helyi horgászokat hallgassuk meg, érdeklődjünk, de az információkat mindig kezeljük a helyén, nem szentírás a szavuk. Kaphatunk jó és rossz tanácsokat is. Tudnunk kell az eddigi tapasztalatainkba beépíteni a számunkra hasznos információkat. A mi esetünkben a helyiek szerint 140 m felett kezdődik az élet. Igen, gondoltam, és mi annak rendje és módja szerint 85 és 135 m között helyeztük el a szerelékeinket. Persze előtte több órát markereztünk a vízmélység és az iszap felkutatása gyanánt. Igen, jól olvassátok kerestük az iszaposabb területeket. Rengeteg nagytestű halat sikerült már fognunk a mélyebb iszapos fenékmedrekről.

Második és nagyon fontos dolog a csaliválasztás és az etetés. Az etetésnél nem a technikai dolgokra gondolok, hanem a beetetett mennyiségre. Egy ilyen túrára nagyon jó választás lehetnek az 50/50 Mixből, és a Nutty Mix-ből készült bojlik 24-es méretben. A bojlik keménységén is érdemes elgondolkodni. Ez függ többek között attól, hogy az adott tó mekkora fehérhal-állománnyal rendelkezik.  Ha jól választunk, akkor a kisebb pontyok és keszegfélék szépen elkerülik a horgainkat. A horgaink mellé dobott etetésre szánt mennyiség esetében is igaz a kevesebb néha több.

Harmadik lépés a várakozás. Ha azt szeretnénk, hogy óránként csipogjon a jelző, akkor most nagyon rossz fórumot olvastok. Számunkra a hőn áhított nagyhal megfogása a cél. A gyakori kapások az apróbb halak jelenlétét mutatják. A folyamatos újrahúzás, vagy újradobás is csak az esélyeinket csökkenti.

A kapásszám csökkentése a megoldás, nagyon sok nagy ponty 30-40 óra várakozás után érkezik meg. Aki nincs felkészülve fejben a tudatos nagypontyhorgászatára, az nem biztos, hogy sikerrel jár. Tudom, most sokan gondolják, hogy „a nagy lótúróst én kimentem a szomszéd Bélával és bedobtunk és fogtam egy huszast. Na, ezt kapd ki!” Persze vannak ilyen kivételes tehetségek, én nem is az ő segítségükre szeretnék lenni.

Azon pontyhorgászok, akik a horgászatra szánt rövid idejük ellenére is tudatosan felépítik a túrájukat, és kellőképpen alázatosak, mások által jónak vélt taktikákkal szemben racionálisan gondolkodnak, sőt időnként ellene mennek, ha a helyzet úgy kívánja, és a Keen Carp által formált és finomra hangolt taktikai elemeket kellőképpen saját horgászatukba beépítik, az egész biztos, hogy nagyon szép fogásokkal fognak gazdagodni.

Remélem sikerült átadni az általunk képviselt filozófia lényegét és sikerül azon horgászok segítségére lennem egy picit, akik még mindig bizonytalanok és nem tudják kihasználni és értékessé tenni azt a rövid időt, amit a szenvedélyükkel tölthetnek.