Itt a november! Aprómagot és pelletet a pontyoknak?!

A cím akár úgy is kezdődhetne: Hogyan szelektáljuk ki magunkat, az amúgy is nagy nyomás alatt álló, harsányi tóról, novemberben!
Az időjárás, a tíz fok alatti vízhőmérséklet, a pontyok lelassult mozgása, anyacseréje, másfajta horgász stratégiákat igényel, mint az év melegebb hónapjaiban.
Éppen ezért, az utóbb felsorolt tényezők figyelembevétele mellett, nem értem a magukat bojlis horgászoknak mondó embereket (tisztelet a kivételnek), h miért kell „eszetlenkedni”, az év utolsó hónapjaiban?!

Egy meghívásnak eleget téve, hosszú, pecától mentes hónapokat követően, újra a célzott bojlis nagy ponty horgászatnak szentelhettem az időm.
De ne rohanjunk ennyire előre az időben, mert a történet az idei év elején az egyik Keen Carp Workshopon kezdődött. Itt ismerkedtem meg egy lelkes bojlis pontyhorgásszal Szaszkó Tamással, aki felajánlott egy lehetőséget. Csatlakozzak hozzá, egy novemberi horgászatra, Harsányba. Az ajánlatnak, azonnal igent mondtam, mivel köztudott, hogy nehézkes a helyfoglalás az egy éves előjegyzések végett. A harsányi tó eddig ismeretlen volt számomra, így izgatottan vártam az idő eljövetelét.

November 6-án, vasárnap 11 órakor érkeztünk a tópartra. A tavat teltház és az elmúlt hetek gyenge fogási statisztikái jellemezték, pedig a tó halállománya egyedülállónak mondható.
Nem túl barátságos, esős, nyirkos, hűvös időben kezdtük a kipakolást a „stég” elnevezésű horgászállására. Fél szemmel már a tavat és a többi horgászt figyeltük, h horgászat és az etetés stratégiáját felállítsuk.

A tó közepét szektorbóják tagolják, amik behatárolják a távolságokat és megjelölik a horgászandó területet. Mivel novembertől már megengedet a behúzás és bójázás a tó középső részeit bójaerdő borította. Furcsálltuk is, hogy a horgászok miért csak a tó közepére összpontosítanak és a rövidebb távokat figyelmen kívül hagyják.
A látottak alapján a stratégiánk egyszerű volt. Rövidebb meghorgászandó területek, minimális, kizárólag bojlis etetés.

Mindketten különböző méretű, változatos ízesítésű halas és szénhidrátos golyókkal érkeztünk. A repertoárban szerepelt Big Water Robin Reddel, Nutty Black Pepperrel, Nutty fahéjjal, Nutty Mulberry, Hot Fish & Gammarus Bacon aromával és egy új mixből készült, Fress Seafood névre hallgató halas golyó. Elsőre soknak tűnhet a választék, de ez is a stratégia része volt.
Mivel fejenként három bottal horgászhattunk, ezért kezdésként minden botra különböző golyók kerültek, hogy az első kapásokból leszűrve megtaláljuk a legfogósabb ízeket és mixeket.

Az időjárás viszontagságaiból és az elmúlt hetek gyenge fogásaiból kiindulva nem számítottunk kimagasló fogási eredményekre, ezért csalizásra, az előkék megkötésére, a horgok hegyére, maximális figyelmet fordítottunk.

Az első pontyra majdnem egy teljes napot vártunk. A kapás az egyik 30 méteren lévő, egy szem 18 mm-es Fress Seafood és 1 szem 14mm-es fehér pop up bojlival könnyített horgomra érkezett.
Rövid fárasztást követően egy 24,80 kg-os pontyot emelhettünk a matracra.

A ponty vastagságán jól látszódott, hogy kiváló kondíciónak örvend, táplálékhiányban nem
szenved. Könnyű volt megállapítanunk, hogy a halak „jól tápláltak” és csak minimális etetéssel csalhatjuk őket horgainkra. Ezt követően a 3 marékos botonkénti etetést 20 szemre maximalizáltuk.
Következő kapásra mindösszesen másfél órát kellett várnunk. Eredmény egy 18,50 kg-os tőponty, újfent a Fresh Seafood bojlira. Ugyan abból a 30 méteres távolságból, ugyan arra a botomra és csalira, amire az előző töves is érkezett. Ekkor már a halas - szénhidrátos golyók állása 2-0-ra változott.

Újabb 24 órás kapástalanság következett, de a többi horgász „eszetlenkedéséből” nem volt hiány.
Egyszerűen nem fért a fejünkbe, hogy miért kell a halakkal megetetni a „nyári etetési mennyiséget”, miközben a víz hőfoka már 10 fok alá süllyedt. Többször voltunk szemtanúi, hogy a horgászok, vödörből lapátolták a bójákhoz az aprómag, pellet és bojli keverékét. A dobós horgászokról nem is beszélve, akik egész nap csak spomboltak, miközben a halak nem mutattak aktivitást.
Nem volt nehéz kitalálni, hogy a tavon miért van hetek óta tartó kapástalanság.

Harmadik ponty éjfél előtt érkezett egy 16,50 kg-os pikkelyes személyében a két napja hallgató, 65 méteren lévő 1 szem 18mm-es Nutty Black Pepper és 1 szem 14mm-es neon zöld pop up bojlival könnyített jobbos botomra. Nem telt el két óra és újfent a frissen újrahúzott jobbos botom jelzője ébresztett. Gyönyörű impozáns tükröst szákolhattunk, fejlámpáink fényében. A mérleg nyelve 24,40 kg-nál állt meg.

Másnap délelőtt még egy 11,20 kg-os pontyot jegyezhettünk, szintén a jobbos, szénhidrátos bojlival csalizott botomról.
Halas - szénhidrátos golyók állása 2-3-ra változott.

Már negyedik napja voltunk a tavon, de 3 darab tíz kiló feletti és 2 darab 24 kg feletti ponttyal büszkélkedhettünk. Ahhoz mérten nem mondható rossznak, hogy a tavon igen gyenge fogásokról érkeztek hírek. A kevesebb néha több elve, meghozta a várt sikert, és még hátra volt egy éjszakánk és egy délelőttünk.

A hatodik kapás az utolsó nap reggelén érkezett a már elfeledett középső, 30 méteren lévő Fresh Seafood golyóval csalizott botomra. A bot felemelését követően éreztem, hogy talán a túra hala védekezett a horog végen, de mire csónakba szállhattunk volna, lefordult. Három óránk volt még a hely elhagyásáig, ezért újrahúztam a szereléket. Jól is tettem, mert két óra elteltével, ugyanebből a 30 méteres távolságból egy 21,20 kg-os, kissé viharvert pikkelyes érkezett.

Összességében véve eredményes horgászatot tudhatunk magunkénak. 7 kapásból 6 halat sikeresen partra emelhettünk annak ellenére, hogy az egész tavon igen rapszodikus körülmények uralkodtak.

Halas – szénhidrátos bojlik végleges eredménye 4-3, a halas bojlik javára. Amint a példa is mutatja, szénhidrátos bojlival lehet hideg vízben halatfogni, de érdemes a csaliválasztásra nagy hangsúlyt fektetni és több eshetőségre is felkészülni.