Pontyozás extrém időben

írta: Tolnai Gábor

A tél első felének enyhe időjárása és a jégtakaró-mentes horgásztavak sokunkban felébresztették a vágyat egy kis pontyhorgászatra. Jómagam is eljátszottam a gondolattal, hogy milyen jó lenne egy kicsit áztatni a zsinórt valamelyik kedvenc tavamon, így aztán gyorsan a tettek mezejére léptem. Felhívtam telefonon állandó társamat és a kérdésem végig sem tudtam mondani, már záporozott is kérdéseivel, hogy mikor és hová. "Adácsra gondoltam, oké?" Menjünk! - hangzott a válasz és így Karácsony után, december 29-én megajándékoztuk magunkat egy 24 órás horgászattal.

Borús, csendes időben érkeztünk, két nappal érkezésünk előtt olvadt ki a jégből a tó. A víz hőmérséklete 2-3 °C fok volt. A tó legmélyebb és egyben legiszaposabb részén foglaltunk helyet. Mivel elég jól ismerjük a tavat, így viszonylag gyorsan megtaláltunk néhány vízalatti bokrot és akadót.

Adácson nem szentírás, hogy egy-egy jónak vélt akadót nagy pontyok laknak, bármennyire is kőkeményre van fürödve annak környéke. A nagytestű halak szívesen tartózkodnak a mélyebb, akár az egészen lágy, iszapos területen is. Botjainkat ennek megfelelően helyeztük el. Egy szerelék mellé szigorúan csak 8-10 szem bojlit dobtunk. Taktikánk része volt, hogy csak akkor nyúltunk a botokhoz, ha kapásunk volt, feleslegesen nem zörgtünk, nem csónakázgattunk a letisztult tó felszínén.

A sötétség hamar ránk köszöntött, és a távolban Gyöngyös városának éjszakai fényei egészen fantasztikus fényjátékkal kápráztattak el minket. Na, már csak egy szép ponty hiányzik gondoltam, hátha sikerül egyet elcsípni. Az éjszaka folyamán a tó teljes csendbe borult. Alszik a természet, lelassult az élet. És egyszer csak, már bőven a hajnali órákban jártunk, amikor Tomi jelzője életre kelt. A bot megemelése után Tomi csak ennyit mondott: "Gabi, ez egészen jó hal lesz."

Egy 12 kg-os tövest csodálhattunk meg egy rövid idő erejéig. Nagyon örültünk, hogy a tél közepén találkozhattunk egy ilyen hibátlan hallal. Sajnos ezen a túrán ő volt az egyetlen, de már ekkor elhatároztuk, hogy ha továbbra sem fagy be a tó, akkor januárban majd visszatérünk. Az ígéretünket be is tartottuk.

Ismét támadásba lendültünk a Nutty, illetve a Mixed Birdfood Mixből készült bojlikkal. Akik nem ismerik még a Keen Carp palettáját, azoknak szeretném mondani, hogy mindkét alapmix 0% hallisztet tartamaz. Ellenben nagyon sok aprómaggal vannak feltuningolva. Attraktivitásuk megkérdőjelezhetetlen. Az időjárás most már egyre inkább a zordabb téli oldalát mutatta. Nagy erejű, csípős hideg széllel támadott, némi havas eső kíséretében. A kitartásunknak egy kapás lett a jutalma és egy igen erős, évszakot meghazudtoló pontyot sikerült fárasztani.

Ami ez után érkezett az maga volt a rémálom. Tulajdonképpen másfél óra alatt a felszerelésünket teljes jégburokba foglalta az addigra hóra váltó havas eső.

A zsinórokra, az orsókra teljesen ráfagyott a jég és közben Tomi középső botján kapás jelentkezett. Egy csippanást követően a zsinór belazult. Az orsó nem működött, a ráfagyott jégtől meg sem mozdult. A sátorban a fűtés segítségével próbáltuk a jeget mielőbb eltávolítani az orsóról.

Eközben a bot spicce többször is jelezte, hogy a halunk még meg van. Mire sikerült az orsót kiolvasztani, addigra a hal több botunkon is átgázolt. Már egész közel jártunk a parthoz, de valahogy mégis meglógott. Bosszantó érzés volt, de be kellett látnunk és ki kellett mondanunk, hogy az idő már horgászatra alkalmatlan volt.

Nem maradt más hátra, csak az a fránya pakolás és irány haza. A két rövid túránk tanulságosnak és eredményesnek mondható. Ilyen hideg vízben nagyon fontos, hogy a halakat sikerüljön megtalálni és megfelelően kondícionálni. A jónak vélt helyekre minimális mennyiségű, 8-10 szem bojlit etettünk, hiszen tapasztalataink szerint az etetett mennyiség növelésével a fogási esélyeink arányosan csökkennek.

A horgainkra ezúttal balanszírozott bojlik kerültek, ellensúlyozva a horog súlyát és az előkénk ellenállását. Szőrszálhasogatásnak tűnhet, de ilyenkor még fontosabb a kellő precizitás és odafigyelés. Remélem sikerült egy kicsit segíteni azoknak, akik hasonló téli horgászatra vágynak.

Egy fontos gondolat még a beszámolóm végére! Az emberi élet mindennél fontosabb! Ilyenkor minden fagyos, minden csúszik, ezért a parton és a csónakban is vigyázzunk magunkra és egymásra!