Baráti Bojlis Találkozó Szűcsiben

írta: Orbán József

Csapattársammal, Okolenszki Lacival idén már két alkalommal is horgásztunk Szücsiben. Volt egy kora tavaszi, és egy nyári túránk. Beszéltük, hogy jó lenne egy őszi horgászatot is lenyomni, csak az a fránya foglalás ne lenne. Nem szoktunk előre helyet foglalni sehova és ide beférni, mondjuk októberben, nem egyszerű. Így jött az ötlet hogy nevezzünk be a novemberi Bojlis Találkozóra, ezzel az őszi peca is megoldott és a helyfoglalással se kell foglalkoznunk.

Ez a hónap még ideális lehet egy szezonvégi horgászatra. A bányatavak, mint tudjuk, később hűlnek. Jeleztük a tógazdának, Csörgő Tamásnak, hogy szeretnénk részt venni a találkozón és pár hónap elteltével már a tavon voltunk.

Kicsit meglepődtem azon, hogy nem jött össze a tíz csapat, hanem csak nyolc. Mivel baráti bojlis találkozóról volt szó, és kevesebben is voltunk, Tamás felajánlotta, hogy ne sorsoljunk, hanem ha tudjuk, beszéljük meg, ki hol szeretne horgászni. Érdekes volt, hogy mindenki más helyben látta a pontyfogás esélyét, így konfliktusmentesen lezajlott a sorsolás.

Mi a kettes helyet választottuk. Egyrészt azért, mert a tízes hely üresen lett hagyva, másrészt mert ott van a legváltozatosabb mederalakulat. Nekem jutott az állás jobb oldala, Laci a balra lévő öblöt, illetve nádfalat horgászta. Ő 20 mm-es Birdfood bojlit hozott, én 18 mm-es Nuttyt.

A nyári bevált helyek novemberben könnyen csődöt mondhatnak. Előfordulhat, hogy le kell menni 14-16 méteres mélységekig. Ilyenkor érdemes a halat több mélységben és más területen is keresni. Nem biztos, hogy beérik az etetés, ha napokat várunk novemberben. Én 24 órát adtam egy helynek, ha nem volt kapásom átraktam más mélységbe, kevés, koncentrált etetéssel.

Itt megragadnám az alkalmat, hogy felhívjam a figyelmet arra, hogy ilyenkor már nem szabad annyit etetni, mint nyáron. Sok esetben tapasztaltam már, hogy sokan 5-7 fokos vízben is kilószámra etetnek, ezzel nem csak a saját horgászatukat tehetik tönkre, hanem másét is. Egy jól beetetett ponty, több napig, netán hetekig képes nem táplálkozni. Tudomásul kell venni: a víz lehűlésével jelentősen lelassul a pontyok anyagcseréje.

Rengeteg lehetőség kínálkozott ezért több helyet tudtam meghorgászni napról napra. Volt viszont egy hely, amit szándékosan csak a negyedik napon próbáltam meg, de természetesen minden nap pötyögtettem rá golyót. A negyedik napra két mérhető halunk volt, melyeket Laci fogott 12 méteres vízből, de azok se a 15+ fajtából valók voltak.

Nagyon nem ettek a nagytestű halak, ez a többi csapatnál is látszott, hiszen többségében 5-10 kg közötti pontyokat fogtak, de a vége felé már azok sem mutattak túl nagy aktivitást. Ezért is voltam bizakodó az új, de etetett hellyel kapcsolatban. Sajnos reggel szomorúan álltam botjaim mögött mert a kapásjelzőm meg se csippant egész éjjel.

Délelőtt volt már, mikor kapás jelentkezett arról a botról, de az sem az a méretvolt, amire vártam. Újrahúzás után, tíz perc elteltével ismét kisebb pontyot meríthettem ugyanonnan.

Harmadjára minden etetés nélkül raktam le szerelékem. Újabb negyedóra elteltével szép folyamatos kapás érkezett. Már az első percben éreztem, jobb hallal van dolgom. Óvatos, kíméletes fárasztással jutattam el a merítőig a szép tükröst.

Itt is megállnék egy szóra. A hatalmas mélység miatt nem szabad rögtön a felszínre pumpálni a halakat. Még ha engedi is magát, akkor is lassan, fokozatosan kell fárasztani, a nyomásváltozás miatt.

Laci közben izgatottan várta a parton, hogy mekkora pontyot viszek ki. Örültünk, mert ezzel a hallal, legalább a három mérhető halunk meglett, és a vezetést is átvettük.

Az utolsó nap a kilences helyen horgászóknak sikerült, egy mérhető pontyot fogniuk, így feljöttek a harmadik helyre. A többi csapat továbbra is vagy nem fogott, vagy csak a tíz kiló alattiakat húzta.

Pénteken reggel 8 órakor lefújták a versenyt. Nagyon jól éreztük magunkat,a finom ételek mellett ,egy igazi víg kedélyű társaságot ismerhettünk meg. Ismét bizonyítottuk, hogy jó csalival és a körülményekhez igazodó taktikával a szinte lehetetlen helyzeteken is felül lehet kerekedni.

Köszönjük a lehetőséget, jövőre újból találkozunk!